Kärleksmums!

Ok detta var länge sedan jag lade in något recept här. Denna blogg har jag för jag enklast ska kunna hitta recept och ha det nära till hands. I dag har jag bakat kärleksmums med recept från Fridas bakblogg
Hade även i kaffe som det står i recepten, det brukar jag byta ut till vatten i vanliga fall. Alla gillar ju inte kaffesmaken. 

(null)


Receptet kopierat från Fridas bakblogg

Kärleksmumskaka, 12 bitar:

Kaka:
100 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
0.75 dl kakao
1.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Glasyr:
75 g smör
3.5 dl florsocker
2.5 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe, starkt

Garnering:
1.5 dl riven kokos

Gör så här:
Kakan: Börja med att sätta ugnen på 200°c och klä en springform 24 cm med bakplåtspapper.
Smält smöret och låt det svalna, rör sedan ner mjölken.
Vispa ägg och socker på hög hastighet i din assistent eller med elvisp, tills det blivit ljust och fluffigt, ca 5 minuter.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke för sig och sikta sedan ner det i smeten. Tillsätt smörblandningen och vänd försiktigt om så att du får en klumpfri smet.
Häll upp smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 minuter.
När kakan står och svalnar kan du göra glasyren:
Börja med att smälta smöret och tillsätt sedan resten av ingredienserna.
Rör ihop till en klumpfri smet och häll den sedan över den avsvalnade kakan.
Strö till sist över rikligt med kokos.
Låt kakan svalna helt innan du tar loss kanten.


Nu provsmakning!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback