Hallon och Blåbärs Butterkaka!

Hallon och Blåbärs Butterkaka!

175grader ca30min

Vetedeg:
25g jäst
2 1/2 dl mjölk
1krm salt
3/4dl socker
1/2tsk stött kardemumma
1/2 ägg (spara resten till pensling)
6-7dl mjöl
75g rumsvarmt smör

Fyllning:
50g rumsvarmt smör
1/2dl socker
200g hallon och blåbär, färska eller väl avrunna frysta

Tillpensling och garnering:
1/2 ägg
Pärlsocker

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke, ha i kardemumma, salt och socker i degbunken. Värm mjölken till 37 grader, häll över jästen och se till att jästen löst sig.
2. Tillsätt ägget och 4dl av mjölet. Klicka ner det riktigt mjuka smöret.( värm det ev lite i micron)
3. Häll i resten av mjölet, men ha koll så det inte blir för mycket. Spara lite till utbakningen och arbeta samman till en lös och slät deg. Låt jäsa övertäckt 40 min.
4. Kavla degen till en rektangel, ca 65x20cm.
5. Fyllning: bred på smöret. Strö på socker och bär. Rulla ihop. Skär i ca5cm tjocka bitar, 15st.
6. Lägg ett bakpapper i en lite långpanna ca25x35cm.
Placera bullarna med lite luft emellan så att det finns plats att jäsa. Låt jäsa under duk i ca45min.
7. Pensling och garnering: pensla bullarna med lätt uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen ca30 min.

Jag använde frysta blåbär och hallon, skulle nog ha tinat dom men det gick bra. Strödde över lite potatismjöl över bären. Och sen hade jag i vaniljsocker.
Det blev i alla fall super gott, säkert ännu godare med färska bär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback