Påskbakelser!

  


Kladdkakemuffins med vit chokladmuffins.
1 som kanin och 1 med fågelbo.

Recept kladdkakemuffins :
200grader ca10min

100g marg smält
2ägg
2 1/2dl socker
1 1/2tsk vaniljsocker
1krm salt
4msk kakao
2dl mjöl
1/2tsk bakpulver

Ställ veckade formar i muffinsplåt/ vanlig plåt.
Smält margarinet och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt övriga ingredienserna.
Och sist margarinet.
Fördela smeten i formarna, 3/4 av formen.
Grädda mitt i ugnen i ca10 min.

Vitchokladmousse:
Vitchoklad
3dl Vispgrädde – 1 1/2dl grädde till chokladen och 1 1/2 dl grädde när det ska vispas.

Dela den vita chokladen i bitar,
ta choklad efter smak.
Häll grädden i en kastrull och lägg i vitchoklad, låt den smälta men INTE koka.
Låt det svalna helt, helst över natten.
Häll i resten av grädden och vispa så är mossen färdig att spritsas.

Kanin:
Marshmallows
Rosa socker
Silverkulor( jag hade rosa)
Rosa hjärtströssel

Klipp marshmallows diagonalt och doppa i rosa sockret. Ställ dom ovanpå muffinsarna som öron.
Garnera med silverkulor till ögonen och hjärtströssel till nos. Färdigt!

Fågelbo:
Choklad som man tycker om ( jag använde mjölkchoklad)
Saltapinnar
Godisägg

Smält chokladen, bryt sönder de salta pinnarna i kortare bitar och lägg i dem i chokladen och rör runt försiktigt med en gaffel.
Plocka upp de chokladdoppade pinnarna och lägg dem i små högar formade som fågelbon på bakplåtspapper.
Lägg genast på fågeläggen och låt stelna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback